MAGAZINE

Press Room: Corelli, Concerti Grossi Op. 6

Accademia Bizantina, i concerti grossi di Arcangelo Corelli: recensioni, podcast, video, interviste

Video

Rai News 24 (Italy) | La musica barocca, i colori, la danza: i Concerti Grossi di Corelli diventano una festa per i sensi
November 10, 2023

“In collaboration with Apple Music Classical, five videos by DaCru Dance Company, choreographed by Marisa Ragazzo: the new recording is a visual art project. Here is what Ottavio Dantone and Alessandro Tampieri, the group’s first violin, have to say about the project.”

TG3 Chi è di scena / Rai 3 (Italy) | La musica barocca si racconta per immagini
November 11, 2023

“To create a synergy of arts, revealing the possibility of speaking with one voice, even when using different instruments. This is the goal, achieved, of the research work done by Accademia Bizantina led by Ottavio Dantone.”

Play the video

Askanews / Il Sole 24 Ore (Italy) | Accademia Bizantina rinnova la magia barocca di Corelli
November 10, 2023

“Three preview releases and five contemporary dance videos exclusive to Apple Music Classical: this is how Accademia Bizantina introduces its new double album featuring Corelli’s Concerti Grossi, a true musical and visual art project, confirming the commitment of Ottavio Dantone and his celebrated ensemble to a rigorous yet modern and innovative dissemination of the great Baroque repertoire.”

Podcast

Radio3 Suite Magazine / Rai Radio 3 (Italy) | Ieri, oggi, domani: Ottavio Dantone
November 14, 2023

“With Ottavio Dantone for Ieri, oggi, domani: the evolution of performance practice as seen by a great interpreter.”

Primo Movimento / Rai Radio 3 (Italy) | Il suono del Barocco
December 12, 2023

“Second release for the Accademia Bizantina project conducted by Ottavio Dantone: this time featuring Arcangelo Corelli’s Opera 6.”

Listen to the podcast

Tots els matins del món / 3Cat (Spain) | Els dotze Concerti grossi, op. 6 de Corelli
December 20, 2023

“Un enregistrament de l’Accademia Bizantina, sota la batuta del seu director artístic, Ottavio Dantone. Interpreten els 12 Concerti grossi, op. 6, d’Arcangelo Corelli, que es van publicar pòstumament el 1714 i que es presenten en dos discos que ha editat el segell propi del conjunt, HDB Sound.”

La Hora Azul / RTVE (Spain) | Navidad minimal
December 22, 2023

“Nos adelantamos un poquito a la Navidad. […] Músicas de Bach, Carl Thiel, Franz Gruber o el surcoreano Jung Jaeil y Corelli con Accademia Bizantina (dentro del proyecto The exciting sound of baroque music) que puede representar muy bien a todas las novedades discográficas que hemos ido descubriendo en este año.”

Listen to the podcast

Early Music Stories #45 / Il Giornale della Musica (Italy) | I Concerti grossi di Corelli nel cuore dell’Accademia Bizantina
December 19, 2023

“With this new recording, Accademia Bizantina consolidates its intimate relationship with the violinist and composer who was one of the most important and influential musicians of his time. This is confirmed by Dantone’s words, who in this conversation recalls his first meeting with the ensemble of which he has long been the conductor.”

Interviews

Scherzo (Spain) | Ottavio Dantone: “Corelli nos enseña la belleza y la profundidad del universo”
December 10, 2023

“A finales de los años ochenta, la Accademia Bizantina grababa, todavía con instrumentos modernos, la opera omnia de Arcangelo Corelli. Más de tres décadas después, la orquesta publica un nuevo registro de los Concerti grossi opus 6 de Corelli que marca un nuevo hito dentro de su reconversión a la práctica historicista bajo la guía del clavecinista Ottavio Dantone.”

Read the interview

Reviews

Scherzo (Spain) | La Accademia Bizantina y la fuerza de Corelli
December 2023

Discos Excepcionales de diciembre 2023Las mejores grabaciones del 2023
“Hay que tener mucha categoría para enfrentarse a una obra emblemática de la que existen decenas de grabaciones y obtener unos resultados memorables. Y la Accademia Bizantina de Ottavio Dantone, sin duda, la tiene. ¿Cuántas referencias discográficas llevan firmadas? Sí, muchas. Pues añadan una más con este impresionante registro de los Concerti Grossi Op. VI de Arcangelo Corelli.”

Ritmo (Spain) | Discos recomendados de Ritmo – Un paso más allá
December 2023

“Aquí es donde la Accademia demuestra su destreza, creando distinciones donde aparentemente no las hay. Dantone selecciona un continuo tímbricamente diferente para cada concertino y tutti, empleándolo sutilmente en ocasiones y con un sonido suntuoso en otras, tejiendo un lienzo sonoro con pinceladas detallistas. La dificultad de la melodía “microfragmentada” de Corelli se maneja magistralmente con el suave fraseo de Alessandro Tampieri, Sara Meloni y Ana Liz Ojeda en los violines.”

Read the review

BR Klassik (Germany) | Album der Woche – Ottavio Dantone und die Accademia Bizantina – Corelli: Concerti Grossi Op. 6
December 16, 2023

“Dantone und die Accademia Bizantina vollbringen Großartiges. Sie musizieren alle zwölf Concerti aus einem Guss – und modellieren dabei den Charakter jedes Satzes so lebendig heraus, dass die Musik den Hörer regelrecht anspringt. Aufhören mit Hören geht so gut wie nicht – zu groß ist die Spannung, was als Nächstes kommt. ”

Rondo (Germany) | Accademia Bizantina – Form folgt Leidenschaft
November 25, 2023

“Gang zum Nachbarn: So einfach gestaltet sich für das Barockensemble unter Ottavio Dantone die Aufführung der Concerti grossi Corellis.”

stay up
to date
sign up

Don’t want to miss new articles, insights and fun facts from our Magazine?
Fill in the form and subscribe to the Accademia Bizantina newsletter!

Form Contatto interna news inglese

#accademiabizantinaorchestra