MAGAZINE

Press Room: “Now we’re doing ba-rock”

Accademia Bizantina: press room / Corriere della Sera

Press

Corriere della Sera (Italy) | “Ora facciamo il ba-rock”
June 14, 2023

“L’orchestra di Ottavio Dantone compie 40 anni e getta un ponte con la creatività dei giovani. […] «Ci sembrava il momento di farci conoscere anche da chi normalmente non frequenta teatri e stagioni concertistiche e magari neppure conosce Bach o Vivaldi». Ottavio Dantone spiega così il nuovo, innovativo progetto che la sua Accademia Bizantina sta sviluppando: legare attraverso i social il repertorio barocco a forme d’arte e di musica contemporanee”

“Ottavio Dantone’s orchestra turns 40 and lays a bridge to the creativity of young people. […] ‘We felt it was time to make ourselves known also to those who do not normally attend theatres and concert seasons and perhaps do not even know Bach or Vivaldi’. This is how Ottavio Dantone explains the new, innovative project that his Accademia Bizantina is developing: connecting the Baroque repertoire with contemporary art and music forms through social media.”

Read the article

 

Corriere della Sera (Italy) | Urban Theory – Dall’elettronica a Vivaldi «Ci piacciono le sfide danzando il tutting»
June 14, 2023

“L’esibizione con l’Accademia Bizantina è una sfida in più: «Ci piace variare e ricevere input nuovi — continua Davide —. Da tempo volevamo metterci alla prova con la musica classica e questo incontro con le partiture barocche è un’occasione preziosa».”

“Performing with Accademia Bizantina is one more challenge: ‘We like to diversify and get new insights,’ Davide continues. ‘We have wanted to test ourselves with classical music for a long time, and this encounter with baroque music is a great opportunity.”

Read the article

 

Corriere della Sera (Italy) | Filippo Mineccia – L’ora del controtenore «Le nostre voci, rinate oggi con il gender fluid»
June 14, 2023

“Studiavo violoncello e pianoforte poi ascoltai un’aria dal «Giulio Cesare» di Händel: fu una folgorazione […] racconta Filippo Mineccia, contraltista di fama, reduce dal successo del Tamerlano di Vivaldi con l’Accademia Bizantina diretta da Ottavio Dantone”

“I was studying cello and piano and then I heard an aria from Händel’s ‘Giulio Cesare’: it was a flash of inspiration […] says Filippo Mineccia, a renowned countertenor, fresh from the success of Vivaldi’s Tamerlano with Accademia Bizantina conducted by Ottavio Dantone.”

Read the article

 

Corriere della Sera (Italy) | Tra mitezza e severità il magico
equilibrio che ha fatto di Corelli un modello senza tempo
June 14, 2023

“Arcangelo Corelli (1653-1713) è «il» modello cui con reverenza guarderanno più o meno tutti i grandi violinisti compositori tra Sei e Settecento. […] Vive da signore nei palazzi dei potenti di Roma. Se mentre suona gli spettatori chiacchierano, lui mette giù l’archetto e si scusa di aver interrotto la conversazione.”

“Arcangelo Corelli (1653-1713) is ‘the’ model to whom more or less all the great violinist-composers between the 17th and 18th centuries would look with reverence. […] He lived as a lord in the palaces of the powerful in Rome. If while he is playing the spectators are chattering, he puts down his bow and apologises for having interrupted the conversation.”

Read the article

 

Il Giornale (Italy) | “Arte Musica” su il sipario con il Dantone barocco
June 15, 2023

“Milano – Arte Musica, il festival internazionale della musica antica riparte, oggi. Il primo appuntamento della XVII edizione si tiene nella Basilica di Santa Maria della Passione, in scena l’Accademia Bizantina, diretta al clavicembalo e organo da Ottavio Dantone e accompagnata al violino dal concertmaster Alessandro Tampieri.”

“Milano – Arte Musica, the international festival of ancient music returns today. The first event of the 17th edition takes place in the Basilica of Santa Maria della Passione, featuring Accademia Bizantina, conducted on harpsichord and organ by Ottavio Dantone and accompanied on violin by concertmaster Alessandro Tampieri.”

Read the article

Reviews

Forumopera (France) | Ferveur, émotion et ravissement partagés
May 12, 2023

“Infatigables défricheurs du baroque, italien tout particulièrement, partenaires réguliers depuis quelques années maintenant, Delphine Galou et Ottavio Dantone, à la tête de son Accademia Bizantina se sont posés à Dijon, le temps d’un concert qui restera gravé dans la mémoire de ses auditeurs.”

“Delphine Galou and Ottavio Dantone, at the helm of his Accademia Bizantina, have been tireless explorers of the Baroque, and Italian Baroque in particular, and have been regular partners for a number of years now. Their visit to Dijon was a concert that will live long in the memory of the audience.”

Read the review

 

Tagesspiegel (Germany) | Musikfestspiele Sanssouci eröffnet: Von Freundschaft und Sklavenhandel
June 11, 2023

“Dass die Musik zumeist aufregend klang, war vor allem das Verdienst des Konzertmeisters Allessandro Tampieri, der mit drängenden Impulsen die Musik und die Ensemblemitglieder zu bewegter Frische und sinnlicher Klangschönheit animierte. Er verstand auch als Solist das reiche figurative Feinwerk in den Werken hochexpressiv zu gestalten.”

“That most of the music sounded exciting was above all the merit of concertmaster Allessandro Tampieri, who enlivened the music and the ensemble members with urgent impulses to moving freshness and sensuous beauty of sound. As a soloist, he also understood how to shape the rich figurative subtlety in the works in a highly expressive way.”

Read the review

stay up
to date
sign up

Don’t want to miss new articles, insights and fun facts from our Magazine?
Fill in the form and subscribe to the Accademia Bizantina newsletter!

Form Contatto interna news inglese

#accademiabizantinaorchestra